B E R E T N I N G

på Grundejerforeningen Tømmerupvangs ordinære generalforsamling d. 19/4 2001

--------------------------------------------

Den 6. marts fyldte Grundejerforeningen Tømmerupvang 23 år, så vi nærmer os vort 25 års jubilæum - men det kommer vi jo lidt tilbage til senere på dagsordenen. For at prøve noget nyt har vi i år fremlagt en oversigt over de punkter, som jeg vil komme ind på i denne beretning. I har så mulighed for at gøre notater på oversigten undervejs, så I kan huske det hele og komme med en række gode spørgsmål under den efterfølgende debat. Lad os venligst høre, om I synes, det er en god ide at gøre det på denne måde.

Som I kan se af oversigten, vil jeg bl. a. komme ind på følgende emner:

Udkørslen fra Holdkærs Ager til Tømmerupvang blev endnu engang drøftet på generalforsamlingen sidste år. Det er jo desværre sådan, at både bilister, men især knallerister og cyklister ikke respekterer den ubetingede vigepligt, de har, når de kører fra Holdkærs Ager og ud i Tømmerupvang. Som I måske husker, nævnte jeg sidste år, at vi den 19/10 1999 havde skrevet et brev til afdelingsbestyrelsen for Holdkærparken, hvor vi gjorde opmærksom på problemet og bad dem overveje en løsning, da det jo er deres vejstykke. Vi havde ikke fået noget svar til sidste års generalforsamling, og det fik vi heller ikke i tiden derefter, så den 3. juli henvendte jeg mig personligt på deres kontor for at høre, hvad deres overvejelser var mundet ud i. Man følte, at det var et vanskeligt problem at løse, men havde dog et forslag om at sætte et skråtstillet spejl op på vores fællesareal, så trafikanterne fra begge sider kunne se, om der var nogen på vej fra henholdsvis Holdkærs Ager og Tømmerupvang. Vores bestyrelse besluttede, at løsningen ikke ville være optimal, men at det var i orden fra vores side at opsætte et sådant spejl, hvis det skete for Holdkærparkens regning og risiko. Der skete imidlertid ikke yderligere, så i februar måned i år rykkede vi skriftligt for et svar. Da vi fortsat ikke hørte noget, besluttede vi at henvende os personligt endnu engang. Det gjorde vi så den 2. april i år. Holdkærparken havde nu droppet ideen om opsætning af et spejl. De har et tilsvarende spejl siddende inde på deres eget område, og inden for det sidste halve år er det blevet smadret 2 gange, så det ville formentlig blive for omkostningskrævende også at opsætte spejl hos os. I øvrigt var forretningsføreren hos Postfunktionærernes Andels-Boligforening ikke så glad for ideen (eller måske nærmere for omkostningen). Man havde ikke rigtigt nogle alternative løsninger på problemet og efterlyste ideer fra vores side. Ellers måtte vi afvente, at PAB’s forretningsfører kommer på besøg til maj måned for at gennemgå hele området. Man lovede så at forelægge problematikken for ham. Under mødet foreslog Johnny imidlertid, at man satte en stor blomsterkumme op henne ved udkørslen ind mod hegnet til nr. 2, således at udkørende trafikanter ville blive tvunget over i venstre side af vejen. Der vil så være endnu en markering om, at man skal passe på ved udkørsel, og samtidig vil der blive en længere reaktionstid, såfremt der alligevel bliver kørt frem fra begge sider samtidig. Deres formand syntes, det lød som en god ide og lovede at bede deres gartner om at flytte en af de bestående blomsterkummer derhen med traktoren inden for en rimelig tid. Man ville ikke spørge hverken Tårnby Kommune eller politiet om lov. Man ville bare gøre det, og så må vi se, om det så hjælper. Under debatten på generalforsamlingen sidste år blev det af et par medlemmer foreslået, at vi skulle prøve at få udkørslen flyttet. Bestyrelsen har drøftet de forskellige forslag, men vi mener, at forslagene er dødfødte på forhånd og besluttede ikke at arbejde videre med dem.

På generalforsamlingen sidste år fremførte I en del klagepunkter vedrørende afhentningen af dagrenovation. Bestyrelsen skrev et brev til Tårnby Kommune den 20. maj og fremførte, at servicen på det seneste var blevet klart forringet. Vi skrev bl.a., at "hvis man taber noget ud af poserne, lader man det blot ligge. Tomme poser ligger og flyder på vejene. Poserne sættes ikke ordentligt på plads på stativerne, eller de lægges blot under låget. Kvaliteten er væsentligt forringet og det virker generelt som om, at renovationsfolkene ikke har tid til at udføre deres job på ordentlig vis". Vi skrev også, at det var vores fornemmelse, at renovationsvognene var skyld i trykkede fortovsfliser og chaussesten omkring nogle af vendepladserne. Herudover anførte vi, at vore medlemmer gør sig stor umage med at emballere og sortere affald efter forskrifterne til afhentning under storskraldordningen, og så var det demoraliserende for borgerne at opdage, at det hele blot smides op på samme bil i én stor "pærevælling". Vi spurgte, om der var nogen grund til at foretage en finsortering. Vi fik hurtigt kvittering for kommunens modtagelse af brevet, hvori man skrev, at man - inden man svarede - ville indhente HCS A/S Renovations bemærkninger. Det endelige svar modtog vi, dateret den 11. juli. Kommunen meddelte, at HCS havde oplyst kommunen om, at de ordensmæssige ting var blevet påtalt overfor medarbejderne. Det var ikke kommunens opfattelse, at servicen på renovationsområdet var klart forringet, men man måtte medgive, at der havde været andre henvendelser vedrørende oprydning og påsætning af poser. For så vidt angår nedtrykkede fortovsfliser og chaussesten meddeler kommunen, at "HCS oplyser, at det ikke skyldes renovationsvognene, da dette ikke er muligt!". Vi har i bestyrelsen lidt svært ved at se, at det ikke skulle være muligt, men kommunen har ikke yderligere kommentarer til dette spørgsmål. Med hensyn til storskrald vil jeg godt citere ordret fra kommunens brev, så I forstår, hvad vi er oppe imod: "I forbindelse med sammenblanding af storskrald og haveaffald oplyser HCS A/S Renovation at indsamlingen, især på små veje, kan ske ved at f.eks. storskraldbilen bringer haveaffald med til haveaffaldsbilen og omvendt. Dette medfører, at to biler ikke skal køre ned ad samme vej og at affaldet ikke fysisk bliver sammenblandet. Det kan tilføjes, at kommunen ikke har fået meddelelser om sammenblanding af storskrald og haveaffald fra henholdsvis komposteringsanlægget og forbrændingsanlægget". Go’da’ mand økseskaft! Bestyrelsen besluttede, at det - med sådan en gang volapyk - formentlig ville være formålsløst at gøre yderligere i den sag, men personligt synes jeg, det er blevet bedre efter vores henvendelse i hvert fald for så vidt angår de ordensmæssige klagepunkter. Lad os venligst høre, om I er enige!

Som bekendt blev festudvalget nedlagt på generalforsamlingen sidste år, da der ikke var nok medlemmer, der meldte sig til udvalget. Det var dog bestyrelsens hensigt at arrangere den sædvanlige bålafbrænding til Sankt Hans på trods af alle de problemer, der opstod året før. I husker jo nok, at vi måtte slukke bålet efter påbud fra politiet, fordi rødudviklingen var alt for voldsom, og det medførte jo et stort oprydningsarbejde bagefter. Næstformanden var dog villig til at stå for opgaven endnu engang, og han ansøgte kommunen den 17. maj 2000 om tilladelse til bålafbrænding. Af umiskendelige årsager havde Tårnby Kommune imidlertid fået forlagt ansøgningen, men efter flere rykkere fik vi dog en tilladelse. Vi modtog tilladelsen den 14. juni 2000, og i øvrigt stod der, at den var afbrænding af bål den 23. juni 1999, men det antog vi dog blot som en skrivefejl. Som I kan forstå var tiden så fremskreden, at det ville være umuligt at indsamle tørt og brandbart materiale til den 23. juni, så vi besluttede derfor at droppe Sankt Hans-festen i år 2000. Der var desværre ikke rigtigt andet at gøre.

Som jeg har underholdt med de sidste par år, trådte Renholdningsselskabet i Tårnby Kommune i solvent likvidation, da selskabet mistede sit eksistensgrundlag, dengang H. C. Svendsen pr. 1/1 1998 vandt licitationen vedr. afhentning af bl.a. dagrenovation i Tårnby Kommune. Restkapitalen i selskabet på næsten 1,3 mio. - når alt var realiseret og alle kreditorer havde fået deres tilgodehavender - tilfaldt GrundejerSammenslutningen i Tårnby Kommune, som vi jo som bekendt er medlem af. På et delegeretmøde i Sammenslutningen i maj måned sidste år blev det besluttet, at beløbet skulle udloddes til de enkelte medlemsforeninger. Som I kan se af regnskabet, har vi modtaget kr. 15.359,08. Jeg skal dog lige sige, at Sammenslutningen i forbindelse med udlodningen har taget forbehold for, at såfremt der - dog mod forventning og på trods af Tårnby Kommunes tilkendegivelse - skulle blive rejst krav om beskatning af Sammenslutningen, er de enkelte grundejerforeninger pligtige til at betale deres andele tilbage til Sammenslutningen, og det har vi skrevet under på, at vi i givet fald vil gøre. Vi kan selv bestemme, hvad pengene skal bruges til, og som I kan se af dagsordenen indstiller bestyrelsen til generalforsamlingen, at beløbet hensættes til brug i forbindelse med grundejerforeningens 25-års jubilæum om 2 år, så det kommer vi jo tilbage til.

Bestyrelsen har i øvrigt deltaget på alle de møder, som GrundejerSammenslutningen har indkaldt til i den forgangne sæson for at holde os orienteret om, hvad der sker i nærområdet. Der har været afholdt ét delegeretmøde, 2 formandsmøder samt et kursus over 2 aftener i foreningsret. Sammenslutningen har i øvrigt etableret egen hjemmeside på Internettet, så nu kan I selv følge med i, hvad der sker. Hjemmesidens adresse har jeg skrevet på den uddelte oversigt. Mødereferater bliver lagt på hjemmesiden, og der vil være andre nyttige oplysninger for grundejerne i Tårnby kommune. Der er også en række links til relevante og interessante hjemmesider, bl.a. Tårnby Kommunes med referater fra udvalgsmøder m.v. På det seneste formandsmøde, der blev afholdt den 6. marts i år deltog formanden for Teknisk Udvalg i kommunen, Bjarne Larsen og teknisk chef, Raymond Skaarup i panelet. De nævnte bl.a., at der vil komme et nyt lyskryds ved Brønderslev Allè/Englandsvej inden skolestart 2001. Der blev også talt om, at der i øjeblikket køres en del jord ud på "trekantkilen" - det er det område, der ligger syd for Ugandavej mellem parcelhusområdet og Kalvebod Fælled. Kommunens repræsentanter meddelte, at jorden ikke umiddelbart skal anvendes til noget derude - der er simpelt hen tale om almindelig opbevaring - men på længere sigt overvejer kommunen at etablere faciliteter til forskellige former for sportsudøvelse på området. På de afholdte kurser i foreningsret, hvor advokat Flemming Kragh Hansen fra advokatfirmaet Norsker & Jacoby var kursusleder, kom der ikke meget frem, som var nyt for os, men det er jo altid meget rart en gang imellem at få genopfrisket sin hukommelse/opfattelse. På kurset talte vi også om behovet for forsikringer i en grundejerforening. Den ansvarsforsikring, som vi har i vores grundejerforening, mente advokaten, var en god ide, hvis man laver noget i fællesskab i grundejerforeningen, og det gør vi jo engang imellem. Der blev også talt om underslæbsforsikring på foreningens kasserer. Det, mente advokaten, ikke var nødvendigt, blot der bliver foretaget den nødvendige kontrol i grundejerforeningen. Vi har på baggrund af oplysningerne indført en kontrolprocedure i bestyrelsen, men det er også vigtigt, at de valgte revisorer overholder vedtægternes bestemmelser. I vores vedtægter er anført, at revisorerne mindst èn gang halvårligt gennemgår foreningens regnskab og forvisser sig om, at aktiverne er tilstede, hvorefter de indgiver deres revisionsbemærkning til bestyrelsen. Den ekstra gennemgang af regnskabsbogen må være en rimelig nem sag i vores forening, så det vil vi godt opfordre de kommende revisorer til at gøre. Der står også, at revisorerne mindst èn gang årligt skal foretage uanmeldt kasseeftersyn, men det er ikke nødvendigt, for vi har ingen kassebeholdning.

For ikke at skuffe jer vil jeg også i år komme ind på vejsyn. Tårnby Kommunes tilbagemelding til grundejerforeningen fra deres officielle vejsyn i maj 2000 var mildere end de foregående år. Det eneste, man skrev, var: "Chaussebort (nyt udtryk!) bør rettes op enkelte steder". Traditionen tro foretog bestyrelsen vort eget interne vejsyn medio august måned i forbindelse med et bestyrelsesmøde, og vi fandt anledning til at skrive en påtale om opretning af fortove, chaussebort og/eller kantsten til 8 medlemmer, hvoraf de 5 var gengangere fra året før. Herudover var der påtale om græs/ukrudt i rendestenen til 2 medlemmer og om træer, hvis grene hængte generende ud over fortovet, til 4 medlemmer. Formanden fik desværre først skrevet til de pågældende medlemmer den 17. september 2000. Som jeg nævnte var der 5 medlemmer, der ikke havde reageret på vores henvendelse i 1999, så dem skrev vi til, at såfremt skaderne ikke var udbedret inden for rimelig tid, ville vi overdrage sagen til Tårnby Kommune. Efter et par måneder var skaderne ud for 4 af gengangerne fortsat ikke udbedret, og ingen af dem havde kontaktet bestyrelsen, hvorfor vi gjorde, som vi havde lovet. Vi skrev til Teknisk Forvaltning i kommunen og forklarede situationen. Vi meddelte, at vi følte, at vores muligheder efterhånden var udtømte. Samtidig overdragede vi sagerne til kommunens videre foranstaltning. Primo december orienterede Tårnby Kommune os om, at de havde skrevet til de pågældende medlemmer, og at man ville vende tilbage, når man havde hørt fra medlemmerne. Ultimo december orienterede kommunen os så om tilbagesvarene. 2 af medlemmerne har nu udbedret skaderne og 1 har lovet at gøre det inden udgangen af denne måned. Det sidste medlem reagerer ikke! Af de nye sager fra år 2000 var der 3 restanter, og dem skrev vi et erindringsbrev til i midten af november. Den ene er nu i orden, mens de 2 andre desværre fortsat er ubesvarede. Bestyrelsen vil også i år foretage et internt vejsyn, formentlig i august måned. Hér plejer jeg at nævne de gældende regler, men I kender dem jo efterhånden, så jeg vil undlade at trætte jer med dem i denne beretning.

Som I kan se af regnskabet, har vi haft en mindre udgift til reparation af vej. Det drejer sig om, at nr. 17 sidste sommer pludselig opdagede et mindre hul i asfalten, lige ud for indkørslen til ejendommen, dér hvor vandledningen krydser vejen. Det viste sig, at asfalten var fuldstændig undermineret. Vi kunne huske, at vandledningen for en del år tilbage - i den tidligere ejers tid - havde været repareret. Det kunne man også se, for vandlåsen, der jo stikker op i fortovet, var sat temmelig skævt på plads. Det var vores opfattelse, at skaden måtte være opstået dengang, uden at man havde opdaget det, men vi kunne desværre ikke finde en gravetilladelse på reparationen. Vi kontaktede Teknisk Projektering hos kommunen telefonisk og meddelte, at det måtte være deres problem. De sendte også nogle folk ud for at kigge på problemet, og man stillede en lyserød kegle op på stedet, men så skete der i øvrigt ikke mere. Da vi en måneds tid efter rykkede for svar for anden gang, fik vi at vide, at det måtte være vejafvandingen, der var noget galt med, og så var det grundejerforeningens eget problem. I stedet for at rekvirere en entreprenør til at undersøge forholdet besluttede bestyrelsen, at vi selv - nærmere betegnet Steen og Johnny - ville skære asfalten væk for at finde ud af, hvad der var problemet. Da vi fik skåret hul, så det ud som om, at det var en meget gammel foreteelse, som var faldet helt til ro. For os så det ud som om, gruset var skyllet væk for længe siden, så det kunne meget vel have opstået dengang, der var problemer med vandledningen. Vi kontaktede derfor igen kommunen for at få dem til at ordne sagen. Efter endnu en måneds tid med flere rykkere fra vores side, konstaterede man endelig, at det ikke kunne være vandværkets problem, og vi kunne jo desværre ikke bevise det modsatte. Sagen blev herefter overdraget fra den person, vi havde talt med, til hendes nærmeste chef ved navn Per Madsen. Der gik så yderligere små 3 uger. Per Madsen havde også været ude at kigge på hullet, og han ville heller ikke påtage sig noget ansvar. Vi blev til sidst enige om, at Teknisk Projektering bad kommunens Materialegård om at fylde hullet op og asfaltere for grundejerforeningens regning, men til en rimelig pris. Det var en langstrakt affære, der krævede en vis tålmodighed både fra medlemmerne i nr. 17 og fra bestyrelsen, men det væsentlige er, at opfyldningen ser ud til at holde.

Som bekendt har vi en aftale med Holdkærparkens gartnere om, at de slår græsset på vores fællesareal for en for os yderst favorabel honorering. Vi kom lidt i vanskeligheder, da vi skulle forny aftalen sidste forår. De var sure på Tømmerupvang, fordi der gennem meget lang tid havde ligget jord, grus og metaldele i græsrabatten på deres vejstykke langs med nr. 2. De påstod, at de havde fået ødelagt skæret på en græsslåmaskine p.g.a. af metaldelene. På bestyrelsens foranledning ryddede nr. 2 rimelig hurtigt op, og dermed skulle der være skabt ro og fred igen. På det stykke, hvor fællesarealet grænser ud til vores vej, har bestyrelsen tilstræbt manuelt at holde ukrudt i rendesten og på fortov nede, men til sidst tog vi dog ukrudtsmiddel i anvendelse. I efteråret var bestyrelsen oppe på arealet en søndag formiddag, hvor vi ryddede totalt op for flasker, dåser, papir, plastik og meget mere. Det varede desværre ikke mange måneder, før det så herrens ud igen. Vi vil derfor godt komme med en opfordring til brugerne af arealet: Hvis I har plads i jeres affaldssæk derhjemme, så tag venligst en plasticpose med derop og tag lidt affald med hjem, så fællesarealet kan se rimeligt ud. Vi tror ikke, at det hjælper med at sætte et skilt op med teksten: "henkastning af affald forbudt".

I det blad, der hedder SøndagsAvisen, kunne man for 1½ måned siden læse en artikel med overskriften "Rævene hærger danske byer", og lige nedenunder stod der "Antallet af ræve er i eksplosiv vækst. Skov- og Naturstyrelsen beder om hjælp til bekæmpelse", og denne anmodning bliver rettet mod husejerne. Vi har også ræve i vores område, og disse byræve kommer meget tæt på mennesker. Det er ikke alle, der er lige glade for at have øjenkontakt med en ræv, men problemet er jo også, at rævene kan overføre en speciel form for bændelorm til mennesker, og har man først fået en sådan bændelorm, kan man i dag ikke blive helbredt for den sygdom, det medfører. Man mener dog, at det kun er ca. 1% af rævene, der har denne bændelorm. Smittefaren betyder, at man bør vaske grøntsager fra haven grundigt samt vaske hænder, hvis man har været i berøring med områder, hvor ræve færdes. Pas også på med åbne sandkasser, og lad være med at lade legetøj og bolde m.v. ligge og flyde i haven, for den slags ting kan rævene godt lide at lege med. Hvis I har træsko eller støvler stående udenfor indgangsdøren, så lad være med at give børnene skylden, hvis de pludselig ligger og flyder et eller andet sted i haven - det kan ligeså godt være ræven, der har været på spil. Personligt har jeg haft en ræv, der kravlede under hegnet fra Holdkærparken og havde en fast daglig/natlig rute gennem min have. Jeg meldte det til Tårnby Kommune, hvorefter kommunens jæger kom og satte en fælde op i nærheden af ruten. Jeg havde således en gammel udtjent fælde stående i ca. 3 uger af februar måned, indtil den gik helt i stykker og derefter blev afhentet til reparation. Lokkemaden forsvandt et par gange, og der blev fanget en kat, men "ræven er jo snu", så den fik vi ikke i fælden. Jeg har ikke set ræven på det seneste, men ræve har jo også lige fået unger hér i marts måned. Er I egentlig klar over, at hver hunræv kan få helt op til 12 unger pr. kuld. Det normale kuld er dog kun på 6-8 stykker, men det kan jo hurtigt blive til noget, hvis alle unger overlever. Det, vi kan gøre for at nedbringe antallet af ræve i vort område, er, at

vi skal sørge for at have net omkring vore skraldestativer,

vi skal undlade at fodre katte udendørs,

vi skal undlade at fodre fugle ved jorden - korn er dog OK, for det spiser ræve ikke,

vi skal holde øje med udhuse, hvis der blive gravet i jorden omkring dem.

Skulle I observere noget om ræve, som Tårnby Kommune bør vide, kan I ringe mellem kl. 8-14 på det nummer, som jeg har skrevet på den uddelte oversigt.

Det var, hvad vi synes, vi ville bringe fra det forløbne beretningsår. Vi står til rådighed for spørgsmål og kommentarer og hører naturligvis meget gerne, om I har forslag til arbejdsopgaver til bestyrelsen til den kommende sæson.

Vi har - igen i år - haft et glimrende samarbejde i bestyrelsen. Alle har været villige til at give en hånd med, og det er jo dejligt. Så hér til slut vil jeg bringe en tak til mine bestyrelseskolleger for indsatsen - tak skal I have for det - hvorefter beretningen overlades til jeres forhåbentlig velvillige behandling og debat.

Ole Ankersen