B E R E T N I N G
på Grundejerforeningen Tømmerupvangs ordinære generalforsamling d. 8/4 2003
--------------------------------------------
Den 6. marts i år fyldte vores grundejerforening 25 år, og det blev jo fejret på behørig vis lørdag, den 15. marts i disse lokaler. Hovedparten af de tilstedeværende i aften var også med til festen, og I vil vel give mig ret i, at vi havde en rigtig god og veltilrettelagt fest. Festudvalget bestod af familierne i nr. 24, 51, 55 og 62, og jeg vil indlede min beretning med at udtrykke en stor tak for det omfattende og veludførte stykke arbejde, I udførte i forbindelse med tilrettelæggelsen og udførelsen af festen. Tusind tak skal I have. Skal vi ikke give dem en stor hånd?
Vi har også i år - sammen med indkaldelsen til generalforsamlingen - udsendt en oversigt over de punkter, som jeg vil komme ind på i denne beretning. I har forhåbentlig taget oversigten med, så I har mulighed for at gøre notater på den undervejs. Så kan I bedre huske det hele og komme med en række gode spørgsmål under den efterfølgende debat.
Som I kan se af oversigten, vil jeg komme ind på følgende emner:
Udkørslen fra Holdkærs Ager til Tømmerupvang har været drøftet på generalforsamlingen gennem de seneste mange år, så jeg vil gøre det kort. Som I kan huske, blev vi enige med formanden for Holdkærparken om, at de ville flytte en stor blomsterkumme hen ved udkørslen for at tvinge udkørende cyklister, knallerister og biler over i venstre side af udkørslen. Så ville der være endnu en markering af, at hér er der tale om en farlig udkørsel, og vi kunne opnå at reaktionstiden ville blive længere, hvis der skulle blive kørt frem fra begge sider samtidigt. Kummen blev placeret inde på fortovet, men så var virkningen jo til at overse. Vi drøftede forholdet med Holdkærparkens formand, men han meddelte, at politiet havde krævet, at kummen blev placeret dér. Vi blev dog enige om, at det var iorden, at vi flyttede kummen længere ud mod vejmidten, og det gjorde vi så i efteråret. Vi håber, det har hjulpet bare lidt. Kummen og dens placering er - på trods af vores indgriben - stadig Holdkærparkens ansvar.
Traditionen tro har bestyrelsen deltaget på alle de møder, som Sammenslutningen af Grundejer- og Parcelforeninger i Tårnby Kommune, populært kaldet GrundejerSammenslutningen, har indkaldt til for at holde os orienteret om, hvad der sker i kommunen. Der har været afholdt ét ordinært og ét ekstraordinært delegeretmøde samt ét formandsmøde. Jeg nævnte sidste år, at Tårnby Kommune havde besluttet, at kommunen fremover ikke ønsker at opkræve ydelserne på kommunegaranterede vejlån via ejendomsskattebilletten. Det er en opgave, som grundejerforeningerne fremover selv må påtage sig. Jeg nævnte også sidste år, at GrundejerSammenslutningens bestyrelse ville gøre en kraftig indsats for, at kommunen trak sin beslutning tilbage. Resultatet blev imidlertid, at grundejerforeningerne må acceptere og leve med beslutningen. Sammenslutningens formand gennem flere år, Preben Tang Clemmensen, modtog ikke genvalg på det ordinære delegeretmøde i maj måned, og da der ikke var andre kandidater til posten, måtte man udskyde valget af formand til et ekstraordinært delegeretmøde. Dette ekstraordinære møde blev afholdt i november måned, hvor den nye formand blev Egon Jørgensen. Egon har tidligere været kommunalbestyrelsesmedlem, indvalgt for Det Konservative Folkeparti. Det bliver spændende at se, om han kan tilføre Sammenslutningen noget mere dynamik. Sammenslutningen har i øvrigt fået ny hjemmeside, hvor referat fra møderne bliver lagt ind, ligesom I kan finde en række nyttige oplysninger for grundejerne i Tårnby Kommune. Den nye adresse er anført på oversigten over emner til denne beretning. På formandsmødet i februar i år var formanden for Teknisk Udvalg i Tårnby Kommune, Bjarne Larsen, inviteret, og han havde taget chefen for Teknisk Forvaltning, Raymond Skaarup, med. De nævnte bl.a., at man tidligst kunne påbegynde færdiggørelsen af Otto Baches Alle i 2. kvartal 2004. Otto Baches Alle er den vej, der skal løbe fra Kongelundsvej, parallelt med Finderupvej, og føre os fra Vestamager over i Ørestaden og ud til motorvejen. De nævnte også, at vi skulle holde øje med vores vandmålere, så evt. brud på rørene ville blive opdaget hurtigt, således at større vandspild og skader kunne undgås. Det er i øvrigt Tårnby Kommunes hensigt at udskifte vandmålerne hvert 8. år, men det er vist ikke lige tilfældet hos os. Jeg har i hvert fald ikke fået min udskiftet siden 1987, hvilket jeg gjorde dem opmærksom på.
Medio oktober måned modtog bestyrelsen en vejsynsrapport fra Tårnby Kommune vedrørende det vejsyn, som man havde foretaget i april måned. Der var alene bemærkning om, at chaussestensborten skulle repareres ud for 1 grund, der skulle ske ukrudtsbekæmpelse ud for 3 grunde, og fortovet ud for nr. 38 skulle repareres. Bestyrelsen fandt det ganske irrelevant, at kommunen skriver til os om ukrudtsbekæmpelse et halvt år efter, at forholdet er konstateret. Herudover var forholdet vedrørende chaussestensborten for længst bragt i orden, og den sidste sag vedr. nr. 38 havde vi for mere end 2 år siden overdraget til kommunens videre foranstaltning, uden at der dog var sket ret meget. Vi svarede - lidt sarkastisk - på kommunens brev og gjorde opmærksom på vores mening om brevets indhold. I lighed med de foregående mange år foretog bestyrelsen medio august måned i forbindelse med et bestyrelsesmøde vort eget interne vejsyn. Vi fandt anledning til at skrive en påtale til 5 medlemmer om opretning af chaussestensborten, hvoraf de 2 af dem var gengangere fra året før. Vi skrev også en påtale til 2 medlemmer om græs/ukrudt i rendestenen. Der skal fra bestyrelsens side lyde en stor ROS til de pågældende medlemmer, da alle forhold nu er bragt i orden. Det glæder os meget, selv om vi måtte sende et erindringsbrev til 3 af medlemmerne. Bestyrelsen forfølger sagerne, når vi har afleveret en påtale. Sagen vedr. nr. 38, hvor en fortovsflise er løftet voldsomt af trærødder og en kantsten i indkørslen er sunket betydeligt, har vi bokset med i 3-4 år, uden at der skete noget, selv om sagen blev overdraget til Tårnby Kommune. Da ejendommen skulle sælges, meddelte vi ejendomsmægleren, at forholdet skulle bringes i orden inden salget. Køberne har nu lovet, at skaderne snarest bliver udbedret, men det er sælgeren, der kommer til at betale for opretningen.
Jeg nævnte sidste år en sag, hvor en grundejer havde bygget en carport, hvoraf en del af udhænget - efter flere medlemmers og bestyrelsens opfattelse - rager ud over skellinien mod vej. Vi havde bedt Tårnby Kommune om se på sagen, men vi fik det svar tilbage, at man hverken ville eller kunne gøre noget, når der var tale om, at man blot "havde givet en anmeldelse", som det blev udtrykt, og det er jo det, der er fremgangsmåden, når det er "Bygningsreglement for småhuse", der anvendes. Hvis grundejerforeningen ønskede at gøre mere ved sagen, måtte vi anlægge et privat søgsmål ved retten. Bestyrelsen besluttede, at vi ikke ønskede at gøre mere ved den pågældende sag, men vi lovede at forfølge det principielle i, at Tårnby Kommune bakker ud af en sådan sag. Det er uforståeligt, da det jo kun er dem, der har påtaleret. Efter flere negative telefoniske rykkere til Verner Hansen, der nu efterfølgende er gået på pension, fik jeg endelig fat i en bygningskonstruktør ved navn Lone Kaster Pedersen, som lovede at give os en skriftlig redegørelse. Den modtog vi i midten af januar måned. Man svarede bl. a.: "Kommunalbestyrelsen godkender med baggrund i byggelovens § 16 a anmeldelsessager udfra det tegningsmateriale, som ejer fremsender til godkendelse, og forudsætter, at ejer udfører byggearbejdet i overensstemmelse med anmeldelsesgodkendelsen. Kommunalbestyrelsens udgangspunkt vil altid være, at man stoler på, at ejer udfører byggearbejdet som godkendt, indtil andet er bevist." Teknisk Forvaltning er således ikke indstillet på at foretage sig noget i sådan en sag, før der foreligger dokumentation for, at loven er overtrådt. Vi er så tilbage, hvor kommunen mener, at det f. eks. er en grundejerforening, der skal ud og hyre en landmåler for at bevise en evt. ulovlighed. Det er stadig uforståeligt for os, men vi må acceptere, at vores synspunkter ikke kan nyde fremme.
Den 26. maj sidste år arrangerede bestyrelsen en arbejdssøndag på fællesarealet, vor alle medlemmer blev inviteret til at give en hånd med med henblik på at få ryddet op i det tætte buskads, der er deroppe. Udover bestyrelsen mødte 5 medlemmer op, og til dem vil jeg gerne bringe en stor tak. Tak skal I have for indsatsen. Jeg synes, at vi fik udført et godt stykke arbejde. Vi fik i hvert fald samlet en kæmpe bunke grene, som det så var meningen, vi skulle brænde af til Sct. Hans. Så længe fik bunken dog ikke lov til at ligge, da ukendte personer satte ild til den natten til Grundlovsdag. Trods det lykkedes det dog at få samlet et mindre bål til Sct. Hans-aften. Vi har tænkt os at følge successen op, men i år vil vi arrangere en arbejdslørdag. Det bliver
lørdag, den 31. maj kl. 09:30,
som I kan se af oversigten over emnerne til denne beretning. Alle er igen meget velkomne. Noter venligst datoen i jeres kalender, men I vil høre nærmere i vores sædvanlige "orientering efter generalforsamlingen". Alt det brandbare affald, der bliver, kan vi så se, om vi kan få lov til at brænde af den kommende Sankt Hans-aften. Jeg kan i øvrigt oplyse, at politiet meddelte, at grundejerforeningen ikke kunne drages til ansvar for, at der blev tændt ild til affaldet inden Sct. Hans-aften.
Sidste år nævnte jeg, at Tårnby Kommunes vejtekniske ekspert havde anbefalet os, at vi inden vinteren 2002/03 fik forseglet de revner, der er opstået i asfalten efter naturgasnedgravningen, for at undgå større skader.Vi indhentede et tilbud hos Hoffmann A/S, og de skulle have 24 kr. pr. løbende meter for at forsegle med "revnemastic special". Vi forhørte os også telefonisk om prisen hos et andet entreprenørfirma, nemlig Lemminkäinen (det er dem, der er fusioneret med Superfos). De skulle have 28 kr. pr. løbende meter, så vi valgte Hoffmann. At det så var NCC, der faktisk udførte arbejdet, er en anden sag. Bestyrelsen havde også overvejet at få de revner forseglet, som er opstået mange steder inde ved kantstenen, men NCC's mand mente, at det ville være spild af penge, da der ikke er nogen belastning af vejen helt inde ved kantstenen. Vi skal beklage, at vi ufornødent havde bedt medlemmerne om at rense op i rendestenen til den dag, hvor vi besigtigede vejene, men det pyntede trods alt de fleste steder. Arbejdet blev udført den 10. december, men visse steder var revnemastikken sunket helt ned i revnen, og man havde sprunget over nogle få steder. Det beklagede vi os over, og den 22. januar mødte man op uden vrøvl og gjorde arbejdet færdigt. Herudover har vi i november måned fået rettet en rendestensbrønd op nord for fællesarealet. Hele understøttelsen af brønden var forsvundet, så det gjaldt om at få standset yderligere bortskyldning af grus m.v. Det kostede os 3.000 kr. hos den lokale entreprenør, som vi før har brugt.
Så er vi kommet til punktet: Istandgørelse af vore veje. Jeg nævnte sidste år, at vi havde haft et møde på vejene med Niels Erik Andersen, som er Tårnby Kommunes ekspert på området, og hans vurdering var, at vores vejbane efterhånden er temmelig tør, så det varer ikke længe, før de mange småsten begynder at løsne sig, og når det først sker, skal der altså tages affære forholdsvis hurtigt. Han mening dengang var, at vi indenfor - og det er nu en 4-årig periode - bør lægge en forsegling på. Bestyrelsen har så småt arbejdet med tanken. Vi har bl. a. talt med Nøragersminde Grundejerforening, som løbende renoverer deres veje, om, hvordan man griber sådan en sag an. Vi har modtaget noget materiale om, hvordan man kan udbyde en sådan opgave i licitation. Vi har også stillet en række spørgsmål til Tårnby Kommune. Blandt andet spurgte vi, om man var enig i, at vores ejerandel af stamvejen standser ved en linie, der kan trækkes fra fællesarealets skel og over til nr. 26's skel mod skolestien, og det blev bekræftet. Vi spurgte også om Tårnby Kommune ville renovere deres del af stamvejen, men det fik vi ikke svar på. Herudover ville vi godt vide om, og i givet fald med hvor stor en andel, Holdkærparken skal deltage i betalingen for en vejrenovering. I denne forbindelse fik vi det overraskende svar, at vi også skal deltage i betalingen for renovering af Tårnby Kommunes private fællesvej, altså stykket fra vores fællesareal og ud til Ugandavej. Når der skal være flere deltagere i forbindelse med dækning af udgifter til vejvedligeholdelse, skal der altid laves en Vejkendelse, og der skal være en høring. Det betyder, at vi først skal tage en beslutning om vejistandsættelse, d.v.s. med prisoverslag og det hele, inden Tårnby Kommune igangsætter arbejdet med at udstede en vejkendelse. Det er ikke nemt og kræver en del tålmodighed. Vi føler, at hele projektet ligesom bider sig selv i halen. I forbindelse med revneforseglingen talte vi selvfølgelig med repræsentanterne fra henholdsvis Hoffmann og NCC om deres mening om vores veje. Der var ingen af dem, der var oprørte over vejenes generelle tilstand. Når der skal lægges et slidlag, skal det være på min. 3,5 cm tykkelse. Bestyrelsen har stadig ikke afklaret, hvad der så skal ske med de overkørsler, der i dag er nede i niveau med kørebanen. Et andet spørgsmål kan være: Er det muligt at afhøvle det øverste lag af den nuværende asfalt og så genbruge den? Som I kan forstå, er vi stadig i informationsindsamlingsfasen, men der skal ske noget i det kommende beretningsår, så vi vil meget gerne høre jeres mening under den efterfølgende debat af beretningen. Skal vi nøjes med at lægge et slidlag på kørebanen, eller skal vi også have oprettet kantsten og evt. fortove? Vejafvandingsbrøndene skal renoveres mange steder, og ristene skal vendes og gøres "flydende". Tårnby Kommune vil - uden beregning - levere nye kloakbrønddæksler - altså de dæksler, der er ude midt på vejen. Der er ingen i bestyrelsen, der har erfaring i alle disse spørgsmål, så hvad mener I om, at vi antager et rådgivende ingeniørfirma til at forestå hele opgaven med indhentning af tilbud og tilsyn med arbejdet? Vi har forhørt os, hvad det koster. Det vil koste ca. 25.000 kr. + moms for udarbejdning af udbudsmateriale og indhentning af tilbud fra 2 - 3 asfaltfirmaer. Tilsyn med arbejdet koster i omegnen af 5% af entreprisesummen. Lad os høre jeres mening.
Vi havde jo - som I kan huske - et voldsomt snefald i starten af januar måned i år. Flere steder i grundejerforeningen var der nærmest ufremkommeligt, så bestyrelsen vil godt opfordre til, at de enkelte medlemmer tager snerydningspligten lidt mere alvorligt, end det var tilfældet i januar. Jeg siger det hér, men det var naturligvis ingen af os, der er tilstede i aften, der ikke opfyldte pligten. Bestyrelsen drøftede - endnu engang - problematikken og talte med en entreprenør om, hvad han skulle have for at rydde sne på vore veje. Til orientering kan jeg oplyse, at det vil koste 125,00 kr. pr. år pr. husstand at få ryddet vejene, og skal der samtidig saltes vil det koste 100,00 kr. ekstra. Den pågældende entreprenør har ikke en maskine, der kan klare vores smalle fortove, så fortove og stier er ikke med i den nævnte pris. Bestyrelsen mener fortsat, at de enkelte medlemmer selv bør klare opgaven. Er I enige, eller har I en anden mening?
Fra bestyrelsens øvrige arbejde kan jeg nævne, at vi har foranlediget, at kommunen i efteråret udskiftede nogle af vores værst medtagne vejskilte. Fornylig fik vi dem også til at udskifte det østvendte skilt oppe ved Ugandavej. Det var stort set umuligt at se, hvad der stod på skiltet.
I en længere periode parkerede en chauffør, der bor i Holdkærparken, sin store lastbil på stamvejen ved vores fællesareal. Det er i strid med gældende regler, og vi mente, at den var til gene for udsyn og trafik, hvorfor vi påtalte forholdet overfor ham. Herefter er det stort set ikke sket siden.
Det var ordene. Vi står naturligvis til rådighed for spørgsmål og kommentarer og hører meget gerne, om I har forslag til yderligere arbejdsopgaver til bestyrelsen i den kommende sæson.
Igen i år har vi haft et godt og gnidningsløst samarbejde i bestyrelsen. Alle har været villige til at give en hånd med, og det er jo dejligt. Så hér til slut vil jeg bringe en stor tak for indsatsen til mine bestyrelseskolleger - tak skal I have for det! Beretningen overlades hermed til debat og jeres forhåbentlig positive behandling.
Ole Ankersen